Centrum Kultury Zamek

- strona główna

ANIMATOR 2017: Retrospektywa Witolda Giersza

Witold Giersz, artysta plastyk, scenarzysta i reżyser filmów animowanych, absolwent wydział reżyserii PWSTF i Tv w Łodzi. 
Jest współtwórcą tak zwanej Polskiej Szkoły Animacji, autor około sześćdziesięciu filmów w różnych technikach animacji. Najważniejsze z nich to: „Mały western”, „Czerwone i czarne”, „Oczekiwanie”, „Koń”, „Pożar”, „Intelektualista”, „Stary kowboj”, „Gwiazda”, „Signum”.
Laureat około dziewięćdziesięciu nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych festiwalach, m.in. w Cannes , Cork, Edynburgu, Aleksandrii, Oberhausen, San Francisco, Paryżu, Melbourne, Mamai, Moskwie, Londynie, Sofii, Pradze, Poznaniu, Krakowie, Rio de Janeiro.

WITOLD GIERSZ, RETROSPEKTYWA I POKAZ TECHNIKI AUTORSKIEJ, ANIMATOR 2017

1. “Mały Western”, 1960
Parodia westernu jest tylko pretekstem do zabawy kolorami i pierwszą próbą zerwania z tradycyjnym kanonem filmu rysunkowego. Autor maluje postacie swobodnymi pociągnięciami pędzla, w dynamicznych pozach.

2. “Czarne i Czerwone”, 1964, 
Tematem jest corrida a właściwie walka dwóch tytułowych kolorów. Technika animacji pododna jak w “Małym Westernie”, lecz jeszcze bardziej szkicowa, spontaniczna. Ciekawostką jest wyprowadzenie akcji poza kadr zdjęciowy.

3. “Oczekiwanie”, 1962
Czarnobiały film z jednym kolorowym akcentem - czerwoną różą, który opowiada o perypetiach bibułkowych laleczek skręconych rękami mężczyzny czekającego w kawiarni na swoją dziewczynę.

4. “Ślady”, 1974
Wide musi odczytać akcję jedynie na podstawie śladów jakie pozostawiają niewidoczni bohaterowie. Na szczęście w tym śledztwie bardzo pomaga dźwięk charakterystyczny dla każdego odciśniętego śladu.

5. “Pożar”, 1975
Ta pozycja została zrealizowana typową dla Giersza techniką - rysunek wykonany szpachlą w grubej warstwie olejnej farby. W spokojne życie leśnych stworzeń wkrada się niepokój…

6. “Rondo alla Turca”, 1993
Niezwykle sugestywny, pełen meandrów i powracających fraz utwór Mozarta znajduje swoje odbicie w animacji bardzo dokładnie zsynchronizowanej z muzyką.

7. “W grocie króla gór”, 1996
Animowana ilustracja do pełnego wewnętrznych napięć utworu Edwarda Griega. W rytm crescenda, skandynawskie gnomy podążają do wnętrza groty, gdzie wokół ogniska odbywa się ich sabat.

8. “Signum”, 2013
Film inspirowany malarstwem jaskiniowym. Aby oddać charakter tej sztuki, autor wykonał tysiące rysunków na kamieniach, malując i usuwając kolejne fazy ruchu już po zarejestrowaniu kamerą cyfrową, by na ich miejsce namalować kolejny rysunek.

Bilety

Wybierz seans

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.