ZAMEK Culture Centre

- homepage

WYKŁADY AKADEMICKIE

Zapraszamy na otwarte wykłady akademickie:

1. „Marcel Łoziński – dokumentalista”·  prowadzenie: dr Piotr Pławuszewski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM), kontakt: plawusz@amu.edu.pl

·  wstęp: wolny

·  termin: każda środa, g. 9.45-11.15 (pierwszy wykład: 6.03.2024)

·  miejsce: Sala 1 - Kinowa 

„Marcel Łoziński – dokumentalista” to, wbrew pozorom, nie wersja robocza tytułu serii wykładów. Chodzi o komunikat prosty, acz dobitny: Marcel Łoziński to dokumentalista, z krwi i kości. Jest kimś w swoim zawodzie wybitnym, czego znakiem dorobek filmowy i niejedno w jego ramach arcydzieło. W roku 2000 reżyser powiedział: „Cudowny w dokumencie jest upływ czasu. To mijanie, zarejestrowane na taśmie filmowej, jest i wzruszające, i okrutne”. Przyglądając się grupie dzieł Marcela Łozińskiego, to jego twórczość ujrzymy przez pryzmat czasu. I nie będzie opuszczać nas próba odpowiedzi na pytanie, na czym polega artystyczna, niepodrabialna przenikliwość w spotkaniu z rzeczywistością. Pisząc inaczej: wiele tygodni poświęcimy na spokojne, cierpliwe zgłębianie zwodniczo prostego zdania: iż Marcel Łoziński to dokumentalista.

2. "Afekty w kinie" prowadzenie: prof. Krzysztof Kozłowski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM), kontakt: kwk@amu.edu.pl

·  wstęp: wolny

·  termin: każda środa, g. 11.30-13 (pierwszy wykład: 6.03.2024)

·  miejsce: Sala 1 - Kinowa 

Jednym ze znaczeń łacińskiego słowa affectus jest „bycie dotkniętym”. Stąd też w osiemnastowiecznych Niemczech mówiło się o namiętnościach i poruszeniach umysłu. Francuzi preferowali „pasję”. Swoje słynne dzieło filozoficzne o uczuciach René Descartes zatytułował Les passions de l’âme. W Polsce znamy je jako Namiętności duszy. – Moraliści i filozofowie, jak Spinoza, doliczyli się trzech afektów podstawowych (pożądanie, radość, smutek), Kartezjusz widział ich jeszcze raz tyle, a Athanasius Kircher pomnożył liczbę Spinozy przez pięć. Kwantytatywnego sporu ostatecznie nie rozstrzygnięto, ale teorie afektów zawładnęły muzyką wokalną i instrumentalną; odcisnęły swe piętno na traktatach i pismach estetycznych. Podbiły teatr, weszły w interakcje z tymi, które zadomowiły się tam przed wiekami. Wspólnie uznały, że razem zdziałają więcej. Na progu stuleci (dziewiętnastego i dwudziestego) zawładnęły kinem.

I to całkiem dosłownie, bo (w dobie filmu niemego) kupowało się jeden bilet na film, a drugi na koncert. Otrzymywano dwa w jednym. Przełom dźwiękowy wyposażył film w specjalną niszę, która stała się odtąd nieodłączną cechą tego audiowizualnego medium. I tak afekty muzyczne oplotły te stricte filmowe. Dla jednych i drugich otwarły się nowe podwoje. – Ukazywanie punktów ich przecięć, wzajemnej interakcji, wspierania się bądź kontrapunktowania jest nie lada wyznawaniem dla każdej refleksji. W ramach akademickiego wykładu pt. Afekty w filmie zostanie to zaprezentowane na przykładzie filmów Chena Kaige, Davida Finchera, Ingmara Bergmana, Stephena Frearsa, Jocelyn Moorhouse, Miloša Formana, Anga Lee, Luchina Viscontiego, François Ozona, Toma Forda, Davida Lyncha.

 --

[Zdjęcie przedstawia wypełnioną salę kinową. Studenci słuchają prowadzącego, stojącego i mówiącego do mikrofonu pod białym ekranem.]


PARTNER CYKLU - INSTYTUT FILMU UAM

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information