ZAMEK Culture Centre

- homepage

WYKŁADY AKADEMICKIE

Zapraszamy na otwarty wykład akademicki w każdy poniedziałek, godz. 11.30-13.00 [Sala 1]:

Kino Stanleya Kubricka - prof. Krzysztof Kozłowski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM)

Kino Kubricka nie przestaje zadziwiać – jest pełne zagadek i przypomina „ogród o rozwidlających się ścieżkach”. Całkiem często przybiera też postać labiryntu. Jako że zdaje się kusić tajemnicą, prowokuje śmiałe hipotezy, a nawet jawnie nonsensowne interpretacje.

Proponowany tutaj cykl wykładów chce zaradzić jednemu i drugiemu: uszanować prawdziwe zagadki i jednocześnie uważnie wsłuchać się w głos zdrowego rozsądku. Stara się ukazać tę jedyną w swoim rodzaju twórczość artystyczną w świetle najnowszych badań i śledzi wszystkie etapy jej rozwoju, poczynając od debiutanckiego filmu Strach i pożądanie (1953), przez Ścieżki chwały (1957) i Doktora Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę (1964), a kończąc na Oczach szeroko zamkniętych (1999).

 --

[Zdjęcie przedstawia wypełnioną salę kinową. Studenci słuchają prowadzącego, stojącego i mówiącego do mikrofonu pod białym ekranem.]


Plan wykładów:

03.03.2025 Debiut: Strach i pożądanie (1953)

10.03.2025 Portret artysty z czasów młodości (fotograf i filmowiec): Killer’s Kiss (1955)

17.03.2025 W starym stylu: Zabójstwo (1956)

24.03.2025 W cieniu Remarque’a: Ścieżki chwały (1957)

31.03.2025 Romans z Hollywood: Spartakus (1960)

07.04.2025 Poszukiwanie nowych dróg (I): Lolita (1962)

14.04.2025 Poszukiwanie nowych dróg (II): Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę (1964)

28.04.2025 Przełom: 2001: Odyseja kosmiczna (1968)

05.05.2025 Arcydzieła (I): Mechaniczna pomarańcza (1975)

12.05.2025 Arcydzieła (II): Barry Lyndon (1975)

19.05.2025 Arcydzieła (III): Lśnienie (1980)

26.05.2025: Echa Remarque’a: Full Metall Jacket (1987)

02.06.2025: „It’s my best film ever”: Oczy szeroko zamknięte (1999)

09.06.2025: Epilog: Kubrick i Holokaust (Aryjskie papiery)

 

BIBLIOGRAFIA (wybór):

1. Kubrick’s Mitteleuropa. The Central European Imaginary in the Films of Stanley Kubrick, eds. N. Abrams, J. Szaniawski, New York–Oxford 2025.

2. O. Calabrese, „Światy możliwe” Kubricka, czyli poetyka drzwi, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 118-129.

3. M. Ciment, Przestrzeń i czas w dziełach Kubricka, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 112-117.

4. R. Kolker, N. Abrams, Kubrick. An Odyssey, London 2024.

5. K. Kościelski, W labiryntach czasu i wieczności. O „Lśnieniu” Stanleya Kubricka, „Przestrzenie Teorii” 2014, t. 22, s. 171–187.

6. K. Kozłowski, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 22018.

7. Th.A. Nelson, Kubrick i estetyka przypadkowości. Słowa i retoryka, przeł. A. Chajewski, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 47-63.

8. Stanley Kubrick. Rozmowy, redakcja G.D. Phillips, b.m. 2014.

9. M. Wedemann, Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko

zamkniętych”, [w:] Język religii dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym).

V. Materiały z konferencji. Gniezno 22–24 września 2008, red. P. Bortkiewicz,

S. Mikołajczak, M. Rybka, Poznań 2009, s. 469-485.

PARTNER CYKLU - INSTYTUT FILMU UAM

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information