Krótka historia polskiego kina cz. II
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.
Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. Kontynuacja przeglądu zawiera dzieła wybitne, stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w żadne formacje i grupy twórcze. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt: był nie do pomylenia z kimkolwiek innym: autorskie, osobne. Jednak kino autorskie nie wyklucza gatunku. W polskim kinie wielu wybitnych twórców swoje najważniejsze dzieła tworzyło właśnie w tym kluczu.
Tytuły:
Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz
Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984
Bilety:
- 20 zł
- 18 zł (osobna z niepełnosprawnością), 1 zł (asystent_ka osoby z niepełnosprawnością)
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej