ZAMEK Culture Centre

- homepage

Krótka historia polskiego kina cz. II

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.

Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. Kontynuacja przeglądu zawiera dzieła wybitne, stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w żadne formacje i grupy twórcze. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt: był nie do pomylenia z kimkolwiek innym: autorskie, osobne. Jednak kino autorskie nie wyklucza gatunku. W polskim kinie wielu wybitnych twórców swoje najważniejsze dzieła tworzyło właśnie w tym kluczu.

Tytuły:

Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958

Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962

Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967

Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967

Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971

Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz

Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970

Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982

Krzyk, reż. Barbara Sass 1983

O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984


Bilety:

- 20 zł 

18 zł (osobna z niepełnosprawnością), 1 zł (asystent_ka osoby z niepełnosprawnością)


Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

--

Dla kogo: młodzież, dorośli

Miejsce wydarzenia: Sala 1 - Kinowa

--

[Plakat pomarańczowy kształt na statywie z wrysowaną w siebie kamerą filmową, nad którą widoczne są czarne kształty przypominające okulary i czuprynę. Obok tytuły filmów.] 


SEANSE W RAMACH CYKLU

Date
Categories
Participants
Loading

PARNERZY CYKLU

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information