
ANIMATOR 2017: animacja i live action - rotoskopia, piksilacja, lice-action
-
TypKino Pałacowe
-
MiejsceSala Kinowa
Gdy w 1917 roku Max Fleischer wprowadził rotoskopię jako technologię wspomagania animacji, było to tylko techniczne rozszerzenie możliwości wykorzystania ruchu naturalnego w dalszym procesie powstawania filmu. Sfilmowane sceny z aktorami kopiowano klatka po klatce, malowano i tak powstawały fazy ruchu. Później nadawano tak przygotowanym fazom wymiar plastyczno – wizualny. Sposób ten miał jedną zaletę. Ruch był realistyczny i przekonywujący. Zasada ta nie wprowadzała iluzji ruchu, była tylko jego kopią. Wielu do dziś kwestionuje rotoskopię jako pełną, czystą technikę animacji. Mimo wszystko dzisiaj, gdy możliwości technologiczne napływają jako rozszerzenie spektrum wypowiedzi wizualnej, ten sposób budowania formy filmowej jest szeroko stosowany.
Odrzucając wątpliwości proponujemy filmy zrealizowane w tej technice. Dokument animowany, teledysk, impresja choreograficzna, komedia, film drogi. Wszystkie te gatunki pojawią się w programie projekcji. Łączy je jedno – rzeczywistość o obszarze iluzji, jaką daje animacja.
L`HOTEL ELECTRICO / SEGUNDO DE CHOMON / 1908 / 9` 30``/
Początki kina i początki animacji. W filmie widzimy świat przyszłości, kiedy elektryczność zastąpi nas w zwykłych, codziennych czynnościach. Jedna z pierwszych realizacji, gdzie zastosowano technikę piksilacji.
HARPIA / RAOUL SERVAIS / BELGIA / 1979 / 9` /
Mężczyzna spotyka harpię. Konsekwencje tego wydarzenia okazują się tragiczne. Wyjątkowy film klasyka animacji.
GŁOS JEGO MATKI /DENNIS TUPICOFF / 1997 / 14` 30`` /
Przejmująca relacja matki po stracie syna. Dokument animowany zrealizowany w technice rotoskopii.
CHOROS / MICHAEL LANGAN , TERAH MAHER / USA / 2011 / 13`/
Projekt nawiązuje do klasycznego filmu Normana McLarena. Zwielokrotnione fazy ruchu tworzą muzyczną, subtelną, taneczną impresję.
TRESPASS / PAUL WENNINGER, NIK HUMMER / AUSTRIA / 2012 / 11` /
Piksilacja w zmieniającym się nieustannie planie. Sceny z wnętrz przerywane krajobrazami z najdalszych zakątków świata, a w centrum ciągle jedna, ta sama postać.
NOISE / KATARZYNA KIJEK, PRZEMYSŁAW ADAMSKI / POLSKA / 2011 / 6` 40`` /
Film o wszechobecnym chaosie dźwięków, szumów i trzasków. Przenikają przez ściany, stają się materialne.
KRAK SQUEEZE / 2` 25``/
Animowany flipbook rozbija obraz realnego świata. Iluzja ruchu w czasie rzeczywistym. Symultaniczne kadry jako alternatywa, dopełnienie rzeczywistości.
LUMINARIS / PABLO ZAMARELLA / ARGENTYNA / 20011 / 6` 20``/
Nasze życie jest uzależnione od światła. Świat jest kontrolowany przez światło. Dynamiczna, ekspresyjna piksilacja zrealizowana z lekkością i humorem.