WYKŁADY AKADEMICKIE
Zapraszamy na otwarty wykład akademicki w każdy poniedziałek, godz. 11.30-13.00 [Sala 1]:
Kino Stanleya Kubricka - prof. Krzysztof Kozłowski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM)
Kino Kubricka nie przestaje zadziwiać – jest pełne zagadek i przypomina „ogród o rozwidlających się ścieżkach”. Całkiem często przybiera też postać labiryntu. Jako że zdaje się kusić tajemnicą, prowokuje śmiałe hipotezy, a nawet jawnie nonsensowne interpretacje.
Proponowany tutaj cykl wykładów chce zaradzić jednemu i drugiemu: uszanować prawdziwe zagadki i jednocześnie uważnie wsłuchać się w głos zdrowego rozsądku. Stara się ukazać tę jedyną w swoim rodzaju twórczość artystyczną w świetle najnowszych badań i śledzi wszystkie etapy jej rozwoju, poczynając od debiutanckiego filmu Strach i pożądanie (1953), przez Ścieżki chwały (1957) i Doktora Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę (1964), a kończąc na Oczach szeroko zamkniętych (1999).
--
[Zdjęcie przedstawia wypełnioną salę kinową. Studenci słuchają prowadzącego, stojącego i mówiącego do mikrofonu pod białym ekranem.]
Plan wykładów:
03.03.2025 Debiut: Strach i pożądanie (1953)
10.03.2025 Portret artysty z czasów młodości (fotograf i filmowiec): Killer’s Kiss (1955)
17.03.2025 W starym stylu: Zabójstwo (1956)
24.03.2025 W cieniu Remarque’a: Ścieżki chwały (1957)
31.03.2025 Romans z Hollywood: Spartakus (1960)
07.04.2025 Poszukiwanie nowych dróg (I): Lolita (1962)
14.04.2025 Poszukiwanie nowych dróg (II): Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę (1964)
28.04.2025 Przełom: 2001: Odyseja kosmiczna (1968)
05.05.2025 Arcydzieła (I): Mechaniczna pomarańcza (1975)
12.05.2025 Arcydzieła (II): Barry Lyndon (1975)
19.05.2025 Arcydzieła (III): Lśnienie (1980)
26.05.2025: Echa Remarque’a: Full Metall Jacket (1987)
02.06.2025: „It’s my best film ever”: Oczy szeroko zamknięte (1999)
09.06.2025: Epilog: Kubrick i Holokaust (Aryjskie papiery)
BIBLIOGRAFIA (wybór):
1. Kubrick’s Mitteleuropa. The Central European Imaginary in the Films of Stanley Kubrick, eds. N. Abrams, J. Szaniawski, New York–Oxford 2025.
2. O. Calabrese, „Światy możliwe” Kubricka, czyli poetyka drzwi, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 118-129.
3. M. Ciment, Przestrzeń i czas w dziełach Kubricka, przeł. U. Franczyk, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 112-117.
4. R. Kolker, N. Abrams, Kubrick. An Odyssey, London 2024.
5. K. Kościelski, W labiryntach czasu i wieczności. O „Lśnieniu” Stanleya Kubricka, „Przestrzenie Teorii” 2014, t. 22, s. 171–187.
6. K. Kozłowski, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 22018.
7. Th.A. Nelson, Kubrick i estetyka przypadkowości. Słowa i retoryka, przeł. A. Chajewski, w: Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, pod red. A. Kozaneckiej, Warszawa 1989, s. 47-63.
8. Stanley Kubrick. Rozmowy, redakcja G.D. Phillips, b.m. 2014.
9. M. Wedemann, Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko
zamkniętych”, [w:] Język religii dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym).
V. Materiały z konferencji. Gniezno 22–24 września 2008, red. P. Bortkiewicz,
S. Mikołajczak, M. Rybka, Poznań 2009, s. 469-485.