Centrum Kultury Zamek

- strona główna

Afekty w kinie | Wykład akademicki

„Afekty w kinie” prowadzenie: prof. Krzysztof Kozłowski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM), kontakt: kwk@amu.edu.pl

·  wstęp: wolny

·  termin: każda środa, g. 11.30-13 (pierwszy wykład: 6.03.2024)

·  miejsce: Sala 1 - Kinowa 

Jednym ze znaczeń łacińskiego słowa affectus jest „bycie dotkniętym”. Stąd też w osiemnastowiecznych Niemczech mówiło się o namiętnościach i poruszeniach umysłu. Francuzi preferowali „pasję”. Swoje słynne dzieło filozoficzne o uczuciach René Descartes zatytułował Les passions de l’âme. W Polsce znamy je jako Namiętności duszy. – Moraliści i filozofowie, jak Spinoza, doliczyli się trzech afektów podstawowych (pożądanie, radość, smutek), Kartezjusz widział ich jeszcze raz tyle, a Athanasius Kircher pomnożył liczbę Spinozy przez pięć. Kwantytatywnego sporu ostatecznie nie rozstrzygnięto, ale teorie afektów zawładnęły muzyką wokalną i instrumentalną; odcisnęły swe piętno na traktatach i pismach estetycznych. Podbiły teatr, weszły w interakcje z tymi, które zadomowiły się tam przed wiekami. Wspólnie uznały, że razem zdziałają więcej. Na progu stuleci (dziewiętnastego i dwudziestego) zawładnęły kinem.

I to całkiem dosłownie, bo (w dobie filmu niemego) kupowało się jeden bilet na film, a drugi na koncert. Otrzymywano dwa w jednym. Przełom dźwiękowy wyposażył film w specjalną niszę, która stała się odtąd nieodłączną cechą tego audiowizualnego medium. I tak afekty muzyczne oplotły te stricte filmowe. Dla jednych i drugich otwarły się nowe podwoje. – Ukazywanie punktów ich przecięć, wzajemnej interakcji, wspierania się bądź kontrapunktowania jest nie lada wyznawaniem dla każdej refleksji. W ramach akademickiego wykładu pt. Afekty w filmie zostanie to zaprezentowane na przykładzie filmów Chena Kaige, Davida Finchera, Ingmara Bergmana, Stephena Frearsa, Jocelyn Moorhouse, Miloša Formana, Anga Lee, Luchina Viscontiego, François Ozona, Toma Forda, Davida Lyncha.

 --

[Zdjęcie przedstawia wypełnioną salę kinową. Studenci słuchają prowadzącego, stojącego i mówiącego do mikrofonu pod białym ekranem.]

PARTNER WYKŁADÓW

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.