ZAMEK Culture Centre

- homepage

#NIC: Uważność ruchu - warsztaty w Atrium

W ramach sekcji EXTRA tegorocznej edycji NIC SIĘ TU NIE DZIEJE zapraszamy Was na godzinną sesję uważności ruchu. Będzie to chwila na wyciszenie się, zrobienie pauzy w festiwalowych atrakcjach i posłuchanie własnego ciała. Więcej o wydarzeniu:

„Cisza i spokój: uważność w ruchu” 

Nasze ciało jest mądre. Te słowa usłyszycie pewnie ode mnie wielokrotnie. Lubię myśleć o ciele jak o domu, w którym nosimy cały nasz świat: emocje, doświadczenia, relacje, oddech, myśli, ból, przyjemność i odprężenie. Ciało przez cały czas opowiada nam różne swoje historie: o granicach i potrzebie ich poszanowania, o rytmie, w jakim lubi poruszać się w różnych momentach dnia (i życia), o potrzebie odpoczynku lub zabawy, o potrzebie wody, radości, spokoju, tańca, o tym wreszcie, że chce być zatroszczone, zauważone. Wystarczy uważnie posłuchać.

Uważność w ruchu to jedna z form praktyki uważności (mindfulness), która w szczególnie piękny sposób zaprasza ciało do współpracy, do obecności. Ruch, który odbywa się w pełnej ciszy, w spokojnym, niespiesznym tempie, z pełną uwagą na rytm oddechu, pozwala z łagodnością i szacunkiem, bez oceny obserwować odczucia płynące z ciała, zauważać je i przyjmować z ciekawością i akceptacją ich zmienność i różnorodność.

Zapraszam Was na spotkanie, podczas którego zachęcimy nasze ciało do praktyki uważnego chodzenia, do powolnego i przyjemnego rozciągania i rozgrzania, do bardzo świadomego i niespiesznego wykonania prostych ruchów zaczerpniętych z tai chi. Wszystkim ruchom towarzyszyć będą momenty zatrzymania i zaciekawienia tym, jak czuje się nasze ciało w tej chwili (czy jest mu dobrze, czy potrzebuje przerwy, czy naruszamy jego granice, czy czujemy w nim ból, czy komfort), jak płynie nasz oddech, jak bije serce. Spotkanie rozpoczniemy i zakończymy krótką medytacją w bezruchu (z uwagą na oddech, myśli lub dźwięki). A pomiędzy tym wszystkim doświadczać będziemy przestrzeni Zamku. 

Uważny ruch (jak i pozostałe formy praktykowania uważności) pozwalają m.in. wyciszyć umysł i uspokoić bieg myśli, wspierają procesy koncentracji i uwagi, ale i wzmacniają te obszary mózgu, dzięki którym jesteśmy empatyczni i życzliwi dla siebie i świata. 

Na spotkanie zapraszam tych z Was, którzy mają ochotę poszukać w sobie i na zewnątrz trochę ciszy, odprężyć się, podarować sobie godzinę uważnej obecności, dbając jednocześnie o spokój umysłu i dobre samopoczucie ciała. O swój dom.

Proponowane ćwiczenia mogą ucieszyć zarówno osoby na co dzień aktywne i mocne, szukające wyciszenia i balansu, jak i poszukujących spokojnych form ruchowych seniorki i seniorów.

Maria Sitarska 
O prowadzącej: jestem psycholożką i psychoterapeutką pracującą w nurcie systemowym (oznacza to, że na co dzień zajmuję się szukaniem w ludziach skarbów, źródeł mocy i siły). Od kilku lat praktykuję uważność (formalnie – medytując, jak i starając się zapraszać uważność do codzienności), współprowadzę również z Agnieszką Pawłowską 8-tygodniowe kursy redukcji stresu w oparciu o metodę uważności. Spotykam się z seniorkami i seniorami podczas zajęć warsztatowych na uniwersytecie trzeciego wieku (i przy wielu innych pięknych okazjach) i współprowadzę portal opsychologii.pl, prowadzę warsztaty rozwojowe. Przez klika lat praktykowałam ashtanga yogę, ale od jakiegoś czasu moje ciało woli tai chi. A moje ciało jest mądre.

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information