ZAMEK Culture Centre

- homepage

Retrospektywa: Wong Kar Wai

Przegląd filmów jednego z największych mistrzów światowego kina, pokazywanych z odnowionych kopii, precyzyjnie odrestaurowanych pod kuratelą samego reżysera. Kino, które oglądane po latach wciąż zachwyca formą i treścią: świeże, drapieżne, stylistycznie dopracowane. 


PROGRAM PRZEGLĄDU


18.01., g. 18.30 
CHUNGKING EXPRESS (Chung hing sam lam)
reż. Wong Kar Wai, Hongkong 1994, 105’

Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa. Jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90., o zadziornej, lekko prowadzonej fabule.


19.01., g. 18.30 
UPADŁE ANIOŁY (Fallen Angels / Do lok tin si)
reż. Wong Kar Wai, Hongkong 1995, 99’

Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność zyskują tu bardziej mroczne oblicze, ale pozostają imponującym wizualnym spektaklem.


20.01., g. 18.30 
HAPPY TOGETHER (Chun gwong cha sit)
reż. Wong Kar Wai, Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997, 98’

Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny. 


21.01., g. 21 i 22.01. g. 18.30 
SPRAGNIENI MIŁOŚCI (In the Mood for Love / Fa yeung nin wah)
reż. Wong Kar Wai, Hongkong, Chiny 2000, 99’

Hongkong skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu aż odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. 


23.01., g. 18.15 
2046
reż. Wong Kar Wai, Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004, 132’

Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post scriptum do „Spragnionych miłości”: retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów – od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.

--

Miejsce wydarzenia: Sala Kinowa 

bilety: 20 zł (n), 17 zł (u)

karnet na 5 filmów: 75 zł (dostępny tylko w kasie kina)

dla kogo: młodzież, dorośli

--

[Plansza przedstawia kadry z trzech filmów, różniące się kolorystycznie i przedstawiające różne sceny. Na pierwszym patrząca na coś kobieta, na drugim mężczyzna obejmujący kobietę od tyłu, na trzecim obejmująca się para. U góry napis "Wong Kar Wai".]

Seanse w ramach przeglądu

Date
Categories
Participants
Loading