ZAMEK Culture Centre

- homepage

POZNAJ SEKCJE FESTIWALOWE

 Blaski i cienie dorastania w Korei Południowej, migracyjne wybory ludzi pragnących odmienić swoje życie, powrót do neonowych lat 80., gdy Japonia żyła przyszłością i śniła o technologicznej potędze, futurystyczne fantazje chińskich filmowców, a nawet skaczące wampiry i wąż uwodzący wdziękiem Maggie Cheung…

Zapraszamy do zapoznania się z 7 sekcjami tematycznymi, na które składa się program poznańskiej Repliki19. Festiwalu Filmów Azjatyckich Pięć Smaków!

NOWE KINO AZJI

Nowe Kino Azji to sejsmograf pulsu współczesnego kina azjatyckiego – sekcja prezentuje nowych, wyjątkowych twórców i twórczynie. W programie jak co roku znalazły się filmy autorów dopiero rozpoczynających swoją artystyczną drogę, jeszcze nieznanych w międzynarodowym obiegu, ale już zdradzających ogromny potencjał i świeżość spojrzenia. Właśnie tutaj rodzi się język kina przyszłości – odważny i głęboko zakorzeniony w lokalnych kontekstach.

Filmy w sekcji:

CISZA O ŚWICIE / Shijie richu shi / All Quiet at Sunrise, reż. Zhu Xin, Chiny 2025, 101', polska premiera

HAPPYEND, reż. Neo Sora, Japonia 2024, 113', polska premiera

PAWANA NAD KOŁYSKĄ / Yaolan fan shi / Pavane for an Infant, reż. Chong Keat Aun, Malezja 2024, 117', polska premiera

Pokaz filmu wyróżnionego w konkursie Nowe Kino Azji

Pokaz filmu nagrodzonego Grand Prix w konkursie Nowe Kino Azji


SEANSE Z SEKCJI NOWE KINO AZJI

Date
Categories
Participants
Loading

ASIAN CINERAMA

Festiwal Pięć Smaków żyje nie tylko kinem artystycznym. Asian Cinerama prezentuje to, co jest oglądane najchętniej w azjatyckich kinach i podczas festiwalowego sezonu. To propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno kryminały, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu – filmy, które wprowadzają do programu festiwalu pierwiastek zabawy i czystej przyjemności. Asian Cinerama oferuje widzom emocje, widowiskowość, kino, które rozładowuje lęki, a czasem rozlicza się z ważnymi faktami z lokalnej historii.

Filmy w sekcji:

CHMURA / Kuraudo / Cloud, reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia 2024, 124', polska premiera

HER STORY / Hao dongxi, reż. Shao Yihui, Chiny 2024, 123', polska premiera

TAK MÓWIMY/ Kan wo jintian zenme shuo / The Way We Talk, reż. Adam Wong, Hongkong 2024, 132', polska premiera (spotkanie z reżyserem 20.11.)

ZASÓB LUDZKI / Human Resource, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia 2025, 122', polska premiera


SEANSE Z SEKCJI ASIAN CINERAMA

Date
Categories
Participants
Loading

JAPAN 80’S

Japan 80s to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w jedną z najbardziej kreatywnych, płodnych, elektryzujących i nieokiełznanych dekad w historii japońskiego kina – lata 80-te. Starannie wyselekcjonowany program prezentuje odrestaurowane ostatnio dzieła kultowych w obrębie kina autorskiego i niezależnego mistrzów takich jak: Shinji Sōmai, Yoshimitsu Morita, Macoto Tezuka, Mamoru Oshii czy Nobuhiko Ōbayashi. W dobie współczesnej fascynacji Japonią sekcja przybliża to nieznane dotąd w Polsce oblicze japońskiej popkultury.

Filmy w sekcji:

CHCĘ SPAĆ TAK, BY ŚNIĆ / Yumemiru yōni nemuritai / To Sleep So As To Dream, reż. Kaizô Hayashi, Japonia 1986, 81', polska premiera

CZERWONE OKULARY / Akai Megane / Red Spectacles, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1987, 116', polska premiera

DRZWI / Doa / Door, reż. Banmei Takahashi, Japonia 1988, 93'50'', polska premiera | (pokazywany razem z filmem DZWONIENIE / Chime, reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia, 2024, 45') 

FAMILIADA / Kazoku Gēmu / The Family Game, reż. Yoshimitsu Morita, Japonia 1983, 107', polska premiera

JEGO MOTOR, JEJ WYSPA  / Kare no ōtobai, kanojo no shima / His Motorbike, Her Island, reż. Nobuhiko Ôbayashi, Japonia 1986, 90', polska premiera

STARDUST BROTHERS / Hoshikuzu kyōdai no densetsu / The Legend of the Stardust Brothers, reż. Makoto Tezuka, Japonia 1985, 100'44'', polska premiera

TYPHOON CLUB  / Taifû kurabu, reż. Shinji Sômai, Japonia 1985, 114'48'', polska premiera

WAKACJE 1999 / 1999 nen no natsu yasumi / Summer Vacation 1999, reż. Shūsuke Kaneko, Japonia 1988, 89'33'', polska premiera


SEANSE Z SEKCJI JAPAN 80'S

Date
Categories
Participants
Loading

AZJATYCKIE SCI-FI

Choć kino science fiction rzadko kojarzy się z Azją, wiele tamtejszych kinematografii od dekad udowadnia, że gatunek ten może zyskać zupełnie nowe oblicze w lokalnym kontekście. UFO, podróże w czasie, alternatywne rzeczywistości czy dystopijne wizje przyszłości – te znane motywy nabierają tu świeżości dzięki wierzeniom, kulturowym zależnościom i wrażliwości charakterystycznej dla danego regionu. Azjatyckie Sci-Fi to psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje. 

Filmy w sekcji:

CZERWONE OKULARY / Akai Megane / Red Spectacles, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1987, 116', polska premiera

PRZEKRACZAJĄC WYMIARY / Jigen o koeru / Transcending Dimensions, reż. Toshiaki Toyoda, Japonia 2025, 96', polska premiera


SEANSE Z SEKCJI AZJATYCKIE SCI-FI

Date
Categories
Participants
Loading

ODRESTAUROWANA KLASYKA

W tym roku festiwal stawia na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć w odrestaurowanej formie. Sekcja spełnia kinofilskie marzenia – pokazuje filmowe arcydzieła, które przetrwały próbę czasu, a które interpretowane ze współczesnej perspektywy stają się zupełnie innym tekstem kultury. To też ulubione filmy azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.

Film w sekcji:

ZIELONY WĄŻ / Green Snake / Ching se, reż. Tsui Hark, Hongkong 1993, 99’

SEANS Z SEKCJI ODRESTAUROWANA KLASYKA

Date
Categories
Participants
Loading

K-YOUTH

Młodość w koreańskim kinie to motyw, który powraca niczym refren – pełen energii, buntu i niewypowiedzianych emocji. Koreańskie kino od lat stanowi ważny element tożsamości Pięciu Smaków, a tegoroczny program pozwala przyjrzeć się, jak twórcy opowiadali o dorastaniu i dojrzewaniu na przestrzeni dekad. K-Youth to panorama doświadczeń – od lat 80., gdy młodzi Koreańczycy mierzyli się z opresyjną rzeczywistością polityczną i duszącą atmosferą systemu, po współczesne produkcje zwracające uwagę na ciemne strony świata k-popu czy bolesne zmagania z presją sukcesu.

Filmy w sekcji:

CZAS SIĘ OGARNĄĆ / Himeul nael sigan / Time to Be Strong, reż. Sun Namkoong, Korea Południowa 2024, 99'28'', polska premiera | Spotkanie z twórcami 20.11

PRZYSTOJNE CHŁOPAKI / Haenseom gaijeu / Handsome Boys, reż. Nam Dong-hyup, Korea Południowa 2024, 101', polska premiera | Azjatycka Noc Grozy

SREBRZYSTY OWOC / Eunbit Salgu / Silver Apricot, reż. Jang Man-min, Korea Południowa 2024, 121'2'', polska premiera | Otwarcie Repliki i spotkanie z twórcami 20.11


SEANSE Z SEKCJI K-YOUTH

Date
Categories
Participants
Loading

FOCUS: MIGRACJE

Focus: Migracje to filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia. Nie sposób już definiować struktury społecznej w ramach prostych, narodowych ram. Wybrane filmy opowiadają więc o poszukiwaniu korzeni, o ludziach stojących na styku kultur i języków, próbujących odnaleźć bliskość mimo ciężaru wykluczenia i poczucia niedopasowania.

Film w sekcji:

STARSZY SYN / Hijo mayor / Elder Son, reż. Cecilia Kang, Argentyna 2025, 118', polska premiera

SEANS Z SEKCJI FOCUS: MIGRACJE

Date
Categories
Participants
Loading

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information