Centrum Kultury Zamek

- strona główna

19. Festiwal Filmów Azjatyckich Pięć Smaków

OGŁASZAMY NOWY FESTIWAL!

Trwa Rok Drewnianego Węża. W tym roku zaprosiliśmy go także do Poznania! W dniach 20-23 listopada odbędzie się poznańska replika 19. Festiwalu Filmów Azjatyckich Pięć Smaków. Przez cztery dni nasze sale wypełnią się pięknym i wcale nie tak odległym kinem Azji. Ogromnie cieszymy się, że kultowy warszawski festiwal filmowy będzie od tego roku naszym największym jesiennym wydarzeniem!

PROGRAM PDF

STRONA FESTIWALU

BILETY I PAKIETY FILMOWE

1.       Ceny biletów

Bilet normalny – 25 zł

Bilet ulgowy (uczniowie, studenci, seniorzy) – 23 zł

Bilet z Kartą Kinomana – 20 zł

Bilety dostępne w kasie CK Zamek oraz online (na stronie kinopalacowe.pl oraz przez Bilety24).

2.       Pakiety filmowe (kupuj więcej za mniej)

Pakiet na 5 filmów – 90 zł (1 seans=18 zł)

Pakiet na 10 filmów – 170 zł (1 seans=17 zł)

Pakiet 20 filmów – 300 zł (1 seans=15 zł)

Kup 5/10/20 biletów na wybrane seanse z Festiwalu Pięć Smaków i skorzystaj z obniżonych cen.

Pakiety dostępne w kasie CK Zamek oraz online. By kupić bilety w pakiecie online, należy dodać do koszyka odpowiednio 5/10/20 biletów i przejść do płatności, a wówczas łączna cena biletów obniży się. 

UWAGA! Pakiety dotyczą wszystkich seansów w ramach Festiwalu z wyłączeniem pokazu filmu "Tak mówimy" w ramach Kina bez barier. Na pokaz w ramach Kina bez barier obowiązuje osobny cennik.

 

Wszystkie miejsca w trzech salach projekcyjnych Festiwalu Pięć Smaków są nienumerowane.

HARMONOGRAM PROJEKCJI

Data
Kategorie
Uczestnicy
Ładowanie

POZNAJ SEKCJE FESTIWALU FILMÓW AZJATYCKICH PIĘĆ SMAKÓW

NOWE KINO AZJI

Nowe Kino Azji to sejsmograf pulsu współczesnego kina azjatyckiego – sekcja prezentuje nowych, wyjątkowych twórców i twórczynie. W programie jak co roku znalazły się filmy autorów dopiero rozpoczynających swoją artystyczną drogę, jeszcze nieznanych w międzynarodowym obiegu, ale już zdradzających ogromny potencjał i świeżość spojrzenia. Właśnie tutaj rodzi się język kina przyszłości – odważny i głęboko zakorzeniony w lokalnych kontekstach.

Filmy w sekcji:

CISZA O ŚWICIE / Shijie richu shi / All Quiet at Sunrise, reż. Zhu Xin, Chiny 2025, 101', polska premiera

HAPPYEND, reż. Neo Sora, Japonia 2024, 113', polska premiera

PAWANA NAD KOŁYSKĄ / Yaolan fan shi / Pavane for an Infant, reż. Chong Keat Aun, Malezja 2024, 117', polska premiera

Pokaz filmu wyróżnionego w konkursie Nowe Kino Azji

Pokaz filmu nagrodzonego Grand Prix w konkursie Nowe Kino Azji


ASIAN CINERAMA

Festiwal Pięć Smaków żyje nie tylko kinem artystycznym. Asian Cinerama prezentuje to, co jest oglądane najchętniej w azjatyckich kinach i podczas festiwalowego sezonu. To propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno kryminały, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu – filmy, które wprowadzają do programu festiwalu pierwiastek zabawy i czystej przyjemności. Asian Cinerama oferuje widzom emocje, widowiskowość, kino, które rozładowuje lęki, a czasem rozlicza się z ważnymi faktami z lokalnej historii.

Filmy w sekcji:

CHMURA / Kuraudo / Cloud, reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia 2024, 124', polska premiera

HER STORY / Hao dongxi, reż. Shao Yihui, Chiny 2024, 123', polska premiera

TAK MÓWIMY/ Kan wo jintian zenme shuo / The Way We Talk, reż. Adam Wong, Hongkong 2024, 132', polska premiera (spotkanie z reżyserem 20.11.)

ZASÓB LUDZKI / Human Resource, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia 2025, 122', polska premiera



JAPAN 80’S 

Japan 80s to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w jedną z najbardziej kreatywnych, płodnych, elektryzujących i nieokiełznanych dekad w historii japońskiego kina – lata 80-te. Starannie wyselekcjonowany program prezentuje odrestaurowane ostatnio dzieła kultowych w obrębie kina autorskiego i niezależnego mistrzów takich jak: Shinji Sōmai, Yoshimitsu Morita, Macoto Tezuka, Mamoru Oshii czy Nobuhiko Ōbayashi. W dobie współczesnej fascynacji Japonią sekcja przybliża to nieznane dotąd w Polsce oblicze japońskiej popkultury.

Filmy w sekcji:

CHCĘ SPAĆ TAK, BY ŚNIĆ / Yumemiru yōni nemuritai / To Sleep So As To Dream, reż. Kaizô Hayashi, Japonia 1986, 81', polska premiera

CZERWONE OKULARY / Akai Megane / Red Spectacles, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1987, 116', polska premiera

DRZWI / Doa / Door, reż. Banmei Takahashi, Japonia 1988, 93'50'', polska premiera | (pokazywany razem z filmem DZWONIENIE / Chime, reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia, 2024, 45') 

FAMILIADA / Kazoku Gēmu / The Family Game, reż. Yoshimitsu Morita, Japonia 1983, 107', polska premiera

JEGO MOTOR, JEJ WYSPA  / Kare no ōtobai, kanojo no shima / His Motorbike, Her Island, reż. Nobuhiko Ôbayashi, Japonia 1986, 90', polska premiera

STARDUST BROTHERS / Hoshikuzu kyōdai no densetsu / The Legend of the Stardust Brothers, reż. Makoto Tezuka, Japonia 1985, 100'44'', polska premiera

TYPHOON CLUB  / Taifû kurabu, reż. Shinji Sômai, Japonia 1985, 114'48'', polska premiera

WAKACJE 1999 / 1999 nen no natsu yasumi / Summer Vacation 1999, reż. Shūsuke Kaneko, Japonia 1988, 89'33'', polska premiera


AZJATYCKIE SCI-FI

Choć kino science fiction rzadko kojarzy się z Azją, wiele tamtejszych kinematografii od dekad udowadnia, że gatunek ten może zyskać zupełnie nowe oblicze w lokalnym kontekście. UFO, podróże w czasie, alternatywne rzeczywistości czy dystopijne wizje przyszłości – te znane motywy nabierają tu świeżości dzięki wierzeniom, kulturowym zależnościom i wrażliwości charakterystycznej dla danego regionu. Azjatyckie Sci-Fi to psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje. 

Filmy w sekcji:

CZERWONE OKULARY / Akai Megane / Red Spectacles, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1987, 116', polska premiera

PRZEKRACZAJĄC WYMIARY / Jigen o koeru / Transcending Dimensions, reż. Toshiaki Toyoda, Japonia 2025, 96', polska premiera


ODRESTAUROWANA KLASYKA

W tym roku festiwal stawia na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć w odrestaurowanej formie. Sekcja spełnia kinofilskie marzenia – pokazuje filmowe arcydzieła, które przetrwały próbę czasu, a które interpretowane ze współczesnej perspektywy stają się zupełnie innym tekstem kultury. To też ulubione filmy azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.

Film w sekcji:

ZIELONY WĄŻ / Green Snake / Ching se, reż. Tsui Hark, Hongkong 1993, 99’

K-YOUTH

Młodość w koreańskim kinie to motyw, który powraca niczym refren – pełen energii, buntu i niewypowiedzianych emocji. Koreańskie kino od lat stanowi ważny element tożsamości Pięciu Smaków, a tegoroczny program pozwala przyjrzeć się, jak twórcy opowiadali o dorastaniu i dojrzewaniu na przestrzeni dekad. K-Youth to panorama doświadczeń – od lat 80., gdy młodzi Koreańczycy mierzyli się z opresyjną rzeczywistością polityczną i duszącą atmosferą systemu, po współczesne produkcje zwracające uwagę na ciemne strony świata k-popu czy bolesne zmagania z presją sukcesu.

Filmy w sekcji:

CZAS SIĘ OGARNĄĆ / Himeul nael sigan / Time to Be Strong, reż. Sun Namkoong, Korea Południowa 2024, 99'28'', polska premiera | Spotkanie z twórcami 20.11

PRZYSTOJNE CHŁOPAKI / Haenseom gaijeu / Handsome Boys, reż. Nam Dong-hyup, Korea Południowa 2024, 101', polska premiera | Azjatycka Noc Grozy

SREBRZYSTY OWOC / Eunbit Salgu / Silver Apricot, reż. Jang Man-min, Korea Południowa 2024, 121'2'', polska premiera | Otwarcie Repliki i spotkanie z twórcami 20.11


FOCUS: MIGRACJE

Focus: Migracje to filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia. Nie sposób już definiować struktury społecznej w ramach prostych, narodowych ram. Wybrane filmy opowiadają więc o poszukiwaniu korzeni, o ludziach stojących na styku kultur i języków, próbujących odnaleźć bliskość mimo ciężaru wykluczenia i poczucia niedopasowania.

Film w sekcji:

STARSZY SYN / Hijo mayor / Elder Son, reż. Cecilia Kang, Argentyna 2025, 118', polska premiera

Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków to unikalny, od lat cieszący się uznaniem polskich widzów przegląd kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. To selekcja znakomitych filmów, ale także okazja do odkrywania azjatyckiej popkultury, dyskusji o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata. Seansom towarzyszą spotkania z twórcami, pogłębione dyskusje dotyczące związanych z programem tematów, wykłady, prelekcje oraz inne wydarzenia towarzyszące, których celem jest jak najszersze zaprezentowanie współczesnego oblicza kultur Azji, ich różnorodności i znaczenia. Kino jest znakomitym medium, by o tej części świata opowiadać w sposób mądry i daleki od orientalizowania, oraz pozwalającym budować wrażliwość na odmienność kulturową.

Program festiwalu tworzą przede wszystkim tytuły nieznane w Polsce, niedostępne w regularnej dystrybucji. Szeroko zakrojona selekcja obejmuje zarówno kino autorskie, jak i wysokiej jakości filmy gatunkowe; odważne dzieła niezależnych twórców oraz komercyjne, wysokobudżetowe produkcje, które w szczególny sposób zapisały się w filmowym pejzażu Azji. Pokazom często towarzyszą spotkania z gośćmi wprowadzające widzów w szerszy kontekst prezentowanych na festiwalu filmów i poruszanych w nich tematów.

W sercu identyfikacji Pięciu Smaków znajdują się zwierzęta z chińskiego horoskopu. Nad 19 edycją Pięciu Smaków czuwa Drewniany Wąż. W zodiakalnym odczytaniu 2025 to rok specjalny – Drewniany Wąż ma przynieść wiele możliwości i nowych szans. To obietnica osobistego rozwoju i przemyślanych decyzji. Węże uchodzą za patronów dobrych plonów, prokreacji, mądrej duchowości i szczęścia, ale mają w sobie również pierwiastek zła – lubią knuć i nieść postrach. Kiedy wąż zrzuca skórę, zapowiada nowy początek i nową energię – oby tak właśnie było!

Za oprawę wizualną Pięciu Smaków odpowiada Przemysław Ostaszewski.

19. Festiwal Filmów Azjatyckich Pięć Smaków
20-23 listopada 2025

PARTNERZY

PATRONI MEDIALNI

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.