POZNAJ SEKCJE FESTIWALOWE
NOWE KINO AZJI
Nowe Kino Azji to sejsmograf pulsu współczesnego kina azjatyckiego – sekcja prezentuje nowych, wyjątkowych twórców i twórczynie. W programie jak co roku znalazły się filmy autorów dopiero rozpoczynających swoją artystyczną drogę, jeszcze nieznanych w międzynarodowym obiegu, ale już zdradzających ogromny potencjał i świeżość spojrzenia. Właśnie tutaj rodzi się język kina przyszłości – odważny i głęboko zakorzeniony w lokalnych kontekstach.
Filmy w sekcji:
CISZA O ŚWICIE / Shijie richu shi / All Quiet at Sunrise, reż. Zhu Xin, Chiny 2025, 101', polska premiera
HAPPYEND, reż. Neo Sora, Japonia 2024, 113', polska premiera
PAWANA NAD KOŁYSKĄ / Yaolan fan shi / Pavane for an Infant, reż. Chong Keat Aun, Malezja 2024, 117', polska premiera
Pokaz filmu wyróżnionego w konkursie Nowe Kino Azji
Pokaz filmu nagrodzonego Grand Prix w konkursie Nowe Kino Azji
SEANSE Z SEKCJI NOWE KINO AZJI
ASIAN CINERAMA
Festiwal Pięć Smaków żyje nie tylko kinem artystycznym. Asian Cinerama prezentuje to, co jest oglądane najchętniej w azjatyckich kinach i podczas festiwalowego sezonu. To propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno kryminały, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu – filmy, które wprowadzają do programu festiwalu pierwiastek zabawy i czystej przyjemności. Asian Cinerama oferuje widzom emocje, widowiskowość, kino, które rozładowuje lęki, a czasem rozlicza się z ważnymi faktami z lokalnej historii.
Filmy w sekcji:
CHMURA / Kuraudo / Cloud, reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia 2024, 124', polska premiera
HER STORY / Hao dongxi, reż. Shao Yihui, Chiny 2024, 123', polska premiera
TAK MÓWIMY/ Kan wo jintian zenme shuo / The Way We Talk, reż. Adam Wong, Hongkong 2024, 132', polska premiera (spotkanie z reżyserem 20.11.)
ZASÓB LUDZKI / Human Resource, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia 2025, 122', polska premiera
SEANSE Z SEKCJI ASIAN CINERAMA
JAPAN 80’S
SEANSE Z SEKCJI JAPAN 80'S
AZJATYCKIE SCI-FI
Choć kino science fiction rzadko kojarzy się z Azją, wiele tamtejszych kinematografii od dekad udowadnia, że gatunek ten może zyskać zupełnie nowe oblicze w lokalnym kontekście. UFO, podróże w czasie, alternatywne rzeczywistości czy dystopijne wizje przyszłości – te znane motywy nabierają tu świeżości dzięki wierzeniom, kulturowym zależnościom i wrażliwości charakterystycznej dla danego regionu. Azjatyckie Sci-Fi to psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje.
Filmy w sekcji:
CZERWONE OKULARY / Akai Megane / Red Spectacles, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1987, 116', polska premiera
PRZEKRACZAJĄC WYMIARY / Jigen o koeru / Transcending Dimensions, reż. Toshiaki Toyoda, Japonia 2025, 96', polska premiera
SEANSE Z SEKCJI AZJATYCKIE SCI-FI
ODRESTAUROWANA KLASYKA
W tym roku festiwal stawia na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć w odrestaurowanej formie. Sekcja spełnia kinofilskie marzenia – pokazuje filmowe arcydzieła, które przetrwały próbę czasu, a które interpretowane ze współczesnej perspektywy stają się zupełnie innym tekstem kultury. To też ulubione filmy azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.
Film w sekcji:
ZIELONY WĄŻ / Green Snake / Ching se, reż. Tsui Hark, Hongkong 1993, 99’
SEANS Z SEKCJI ODRESTAUROWANA KLASYKA
K-YOUTH
Młodość w koreańskim kinie to motyw, który powraca niczym refren – pełen energii, buntu i niewypowiedzianych emocji. Koreańskie kino od lat stanowi ważny element tożsamości Pięciu Smaków, a tegoroczny program pozwala przyjrzeć się, jak twórcy opowiadali o dorastaniu i dojrzewaniu na przestrzeni dekad. K-Youth to panorama doświadczeń – od lat 80., gdy młodzi Koreańczycy mierzyli się z opresyjną rzeczywistością polityczną i duszącą atmosferą systemu, po współczesne produkcje zwracające uwagę na ciemne strony świata k-popu czy bolesne zmagania z presją sukcesu.
Filmy w sekcji:
CZAS SIĘ OGARNĄĆ / Himeul nael sigan / Time to Be Strong, reż. Sun Namkoong, Korea Południowa 2024, 99'28'', polska premiera | Spotkanie z twórcami 20.11
PRZYSTOJNE CHŁOPAKI / Haenseom gaijeu / Handsome Boys, reż. Nam Dong-hyup, Korea Południowa 2024, 101', polska premiera | Azjatycka Noc Grozy
SREBRZYSTY OWOC / Eunbit Salgu / Silver Apricot, reż. Jang Man-min, Korea Południowa 2024, 121'2'', polska premiera | Otwarcie Repliki i spotkanie z twórcami 20.11
SEANSE Z SEKCJI K-YOUTH
FOCUS: MIGRACJE
Focus: Migracje to filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia. Nie sposób już definiować struktury społecznej w ramach prostych, narodowych ram. Wybrane filmy opowiadają więc o poszukiwaniu korzeni, o ludziach stojących na styku kultur i języków, próbujących odnaleźć bliskość mimo ciężaru wykluczenia i poczucia niedopasowania.
Film w sekcji:
STARSZY SYN / Hijo mayor / Elder Son, reż. Cecilia Kang, Argentyna 2025, 118', polska premiera

